آخرین مطالب

پربازدیدترین ها

سرویس: تازه های خبر کد خبر: 232716 ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸

تهیه اطلس جغرافیایی«بازماندگان از تحصیل»/مراجعه به آدرس کودکان و بررسی علت بازماندگی

بازی دراز 1404:مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر اطلس جغرافیایی ایران پهناور را در اقصی نقاط کشور برای شناسایی نقاط دارای کودکان بازمانده از تحصیل رسم کرده و در اختیار داریم؛ از فعالیت سامانه شناسایی چهره‌به چهره کودکان بازمانده از تحصیل خبر داد و جزئیاتی از آن را تبیین کرد.

تهیه اطلس جغرافیایی«بازماندگان از تحصیل»/مراجعه به آدرس کودکان و بررسی علت بازماندگی

به گزارش ایسنا، محمد محمدی صبح امروز با حضور در شبکه سوم سیما با بیان اینکه در دوسال اخیر بحث بازماندگی از تحصیل به واسطه شیوع کرونا نه فقط در کشور ما بلکه در تمام کشورهای دنیا به یکی از مشکلات تبدیل شده بود گفت: در دوران پساکرونا جزو اولین کشورهایی بودیم که بازگرداندن بچه‌هایی که از آموزش فاصله گرفته بودند را به سرعت در دستور کار خودمان قرار دادیم.

وی افزود: مهمترین اقدامی که لازم بود انجام شود تکمیل بانک اطلاعاتی کودکان بازمانده از تحصیل است. داده و اطلاعات، مبنای مهمی در تصمیم‌گیری‌ها است. یک وفاقی در کشور شکل گرفت و معاون اول رئیس جمهور به عنوان فرمانده یک تیم پای کار آمد و توانستیم از بانک های اطلاعاتی در دسترس کشور استفاده کنیم.

 

استعلام افراد در سن تحصیل از ثبت احوال

ورود اطلاعات کودکان بازمانده از تحصیل در سامانه سردار محمودوند

 

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه به عنوان مثال از ثبت احوال اطلاعات افراد در محدوده سنی شش تا ۱۷ سال که وظیفه رسمی آموزش آنها برعهده ماست را احصاء کردیم عنوان کرد: اطلاعات موجود را با دانش‌آموزانی که تا امروز ثبت نام کرده‌اند را تطبیق دادیم. به این ترتیب تفاوت آمارها مشخص و اطلاعات کودکان بازمانده را در سامانه‌ای مزین به نام سردار شهید محمودوند وارد کردیم.

محمدی افزود: در حال حاضر اطلس جغرافیایی ایران پهناور را در اقصی نقاط کشور برای شناسایی نقاط دارای کودکان بازمانده از تحصیل رسم کرده و در اختیار داریم.

وی با بیان اینکه اکنون وضعیت تحصیل کودکان و نوجوانان از سن شش تا پایان ۱۷ سال را به دقت رصد می‌کنیم گفت: یکی از مهمترین مشکلات ما در مبادی ورودی به ویژه اول ابتدایی است. ما ملزم هستیم هرساله نرخ جذب خالص پایه اول ابتدایی را به‌روز رسانی کنیم که یکی از مشکلات ما در این زمینه دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل هستند. 

 

شناسایی چهره به چهره بازماندگان

ازدواج زودهنگام دختران متوسطه دوم برخی مناطق

 

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در همین راستا، تمرکز طرح شهید محمودوند نیز بیشتر بر شناسایی چهره به چهره و انسداد مبادی بی سوادی در پایه اول متمرکز است. بازماندگی علل مختلفی دارد که کرونا آن را تشدید کرد. ما در حوزه آموزش و پرورش، آموزش کودکان صعب العلاج، کودکان کار، مهاجرت‌های داخل و خارج از کشور و عشایر کوچ رو را داریم و با مواردی چون ازدواج زودهنگام دختران در متوسطه دوم در برخی مناطق روبه‌رو هستیم که همین موارد می‌توانند از جمله علل بازماندگی از تحصیل باشند.

محمدی ادامه داد:  اما در دوره ابتدایی به ندرت دانش‌آموزی داریم که به علت عدم دسترسی به مدرسه، از تحصیل بازمانده باشد. عدد قابل توجهی مدارس کم جمعیت زیر ۱۰ دانش آموز داریم.

وی با اشاره به اینکه نهادهای دولتی، سمن‌ها، خیریه‌ها، مراکز محلی و حلقه‌های واسط و مردمی در قالب طرح شهید محمودوند پای کار بازگرداندن بازماندگان از تحصیل به مدرسه آمده اند اظهار کرد: در سامانه‌ای که ذیل سامانه جامع دانش‌آموزی کشور (سیدا) تعریف شده است به ۷۰ هزار مدیر مدرسه ابتدایی، ۳۰۰۰ راهبر آموزشی و تربیتی و همه معلمان دوره ابتدایی کد دسترسی داده‌ایم.

 

مراجعه حضوری به آدرس کودکان بازمانده از تحصیل و پرس و جو در خصوص علت بازماندگی

 

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش افزود: برای هرکدام از اینها که عمدتا هم مدیران و نیروهای جهادی ما هستند این امکان فراهم شده که پیگیری وضعیت سه تا پنج کودک بازمانده از تحصیل در منطقه‌شان را برعهده بگیرند. آدرس کودکان بازمانده در اختیار همکاران ما قرار می‌گیرد و آنها به آدرسی که داده‌ایم مراجعه و اطلاعاتی را به صورت میدانی جمع‌آوری می‌کنند. حرف غیرمستندی از مسئول پیگیرمان نمی‌پذیریم و باید مرکز بهداشت، دهیاری و بخشداری مستندات را تایید و علت بازماندگی را مشخص کنند.

 

خودمان را با شرایط تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل مطابقت می‌دهیم

 

محمدی با بیان اینکه پس از بارگذاری مستندات، بخشی در سامانه برای پیشنهاد و انتخاب راهکار بومی جذب کودک بازمانده گشوده می‌شود گفت: براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، انعطاف در زمان آموزش و برنامه درسی داریم و تلاش می‌کنیم خودمان را با کودک بازمانده تطبیق بدهیم؛ اگر می‌خواهد غیرحضوری آموزش ببیند آمادگی‌اش داریم. یا راهبران آموزشی ما می‌توانند کلاس سیار تشکیل بدهند. از ظرفیت ان.جی.اوها نیز می‌توانیم استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: به محض اینکه مسئول منطقه، فردی را به عنوان پیگیر یک کودک بازمانده منصوب می‌کند، در شبکه شاد برایش پیامک ارسال می شود و اگر آن همکار تا پنج روز اقدام نکند سامانه به مدیرکل منطقه اعلام می‌کند و دوباره پیگیری‌های مجدد انجام می‌شود.