پایگاه خبری تحلیلی بازی دراز ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
تیر خلاصی میراث فرهنگی بر پیکر منوریل؛

قطار شهری به بن‌بست «شکارگاه خسرو» رسید

: مسئولان میراث فرهنگی می‌گویند امکان ادامه کار برای قطار شهری در محوطه شکارگاه خسرو به سمت میدان معلم وجود ندارد و بهتر است در این مورد تجدیدنظر شود.

به گزارش بازی دراز، 

 کلاف سردرگم قطار شهری کرمانشاه این روزها بیش از پیش در هم پیچیده است؛ پروژه بی ‌سر و تهی که هر سال بیشتر از سال گذشته کارش گره می‌خورد.

پروژه‌ای که حالا به تعبیر برخی‌ها نماد ناکارآمدی مدیریت شهری در اجرا کردن پروژه‌های بزرگ و به تعبیر برخی دیگر آینه دقی برای مردم شده و حتی مسافران بیش از هر اثر تاریخی، چهره شهر کرمانشاه را با این ستون‌های زمخت به یاد بسپارند.

ساز ناکوک شورای شهری‌ها برای ادامه کار و پافشاری بر توقف آن، حالا عظیم‌ترین پروژه عمرانی غرب کشور را با یک مشکل بزرگ مواجه کرده است.

شاید همان‌هایی که زمانی در سال 91 آنرا برای کرمانشاه مصوب کردند فکر این روزها را نکرده بودند که امروز خودشان به مخالف سرسخت آن تبدیل شوند و سنگ تخریب ستون‌های عظیم بتنی و برچیدن بساط آن را به سینه بزنند.

مخالفانش در برابر این پروژه که تاکنون 205 میلیارد تومان از اعتبارات را بلعیده و 19 میلیارد تومان را به جیب پیمانکاران طرح سرازیر کرده تمام قد ایستاده‌اند و سازمان قطار شهری هم یک تنه در مقابل آنها برای گرفتن بودجه می‌جنگند!

از طرفی استاندار و شهردار هم طرفدار ادامه کار پروژه هستند و معتقدند با توجه به هزینه صورت گرفته و کارهای صورت گرفته این پروژه باید ادامه یابد.

البته خزانه خالی شهرداری هم کار را مشکل کرده و اعضای شورای شهر معتقدند شهرداری که از پس پرداخت حقوق برنمی‌آید چطور و از کدام محل می‌خواهد هزینه ادامه کار را تامین کند.

ا

سازمان قطار شهری اعلام کرده که برای اتمام فاز اول از میدان معلم تا میدان آزادی  ۱,۶۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

سیدحجت‌اله موسوی‌اجاق، سخنگوی شورای شهر از مخالفان این پروژه اما معتقد است که وقتی در عرض ۱۰ سال گذشته در بهترین شرایط اقتصادی ۲۰۰ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص یافته، برای اختصاص این ۱,۶۸۰ میلیارد تومان چیزی حدود ۲۵ تا ۳۰ سال دیگر طول می‌کشد و تا آن زمان پروژه هم از حیز انتفاع می‌افتد.

چالش بزرگ قطار شهری به جز تامین اعتبار تعارضات با میراث فرهنگی است که در قطعه اول آن پروژه را دچار مشکل می‌کند.

ظاهرا قطار شهری به بن‌بست شکارگاه خسرو رسیده است؛ موضوعی که از قبل هم سازمان میراث فرهنگی به صورت مکتوب با عبور قطار شهری از این محوطه مخالفت کرده است.

ا

 

میراث فرهنگی هیچ موافقتی برای عبور قطار از شکارگاه اعلام نکرده است

سیداحسان احسانی، عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه در آخرین جلسه شورای شهر در خصوص بررسی ادامه کار قطار شهری به این موضوع انتقاد کرد و گفت: در این مدت هیچ ‌یک از استانداران و شهرداران گذشته نتوانسته یک خط نامه موافقت از میراث فرهنگی برای موافقت عبور از شکارگاه خسرو اخذ کند.

وی گفت: تا زمانی که این موافقت حاصل نشود و مدت زمان پایان آن را تضمین نکنند ما با هر نامه‌ای که در مورد قطار شهری به صحن شورا بیاید مخالفت می‌کنیم.

مخالف عبور قطار شهری از شکارگاه خسرو هستیم

امید قادری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه هم می‌گوید ما مخالف عبور قطار شهری از محوطه شکارگاه خسرو هستیم.

وی معتقد است که منویل از جمله طرح‌هایی است که هویت شهر در آن در نظر گرفته نشده است و قطعا با هرچیزی که هویت شهر را به خطر بیاندازد مخالف هستیم و فکر می‌کنیم هرچه زودتر اگر در مورد آن تجدید‌نظر شود بهتر و به نفع شهر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: پیشنهاد دادیم این ستون‌ها و عرشه‌های علم شده را برای گردشگری در اختیار ما قرار دهند که در اختیار سرمایه‌گذاران برای ایجاد پیاده رو و رستوران قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در این عرصه تاریخی شکارگاه خسرو و حتی تا بالاتر نزدیک کارمندان ضوابط و عرصه و حریم طاقبستان مصوب و ابلاغ شده و تخطی از آن ضوابط تخلف است لذا امکان ادامه منوریل وجود ندارد.

میراث فرهنگی حالا تیر خلاص را بر پیکر منوریل زد و باید دید مسئولان ارشد استان در مورد این پروژه چه تصمیمی می‌گیرند؛ آیا باز هم می‌خواهند بودجه‌های بیشتری را در باتلاق قطار شهری بریزند یا تصمیم به توقف این پروژه پرحاشیه می‌گیرند.