پایگاه خبری تحلیلی بازی دراز ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲

«عدالت‌طلبی» و «صلح جهانی» 2مولفه مهم جشنواره جهانی فیلم فجر

تهران- ایرنا- جشنواره جهانی فیلم فجر به مبادلات فرهنگی اولویت بخشیده است و دستاوردهای نوین سینماگران تحسین‌شده را به نمایش می‌گذارد و همچنین فیلم‌هایی را که در ارتقای مشارکت هنری راه‌گشا هستند، عرضه می‌کند. این جشنواره به آثاری که در گسترش پیام «عدالت‌طلبی»، «صلح جهانی» و «ارزش‌های اخلاقی و انسانی» تاکید داشته باشند، نگاهی ویژه دارد.

به گزارش بازی دراز، به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ جشنواره جهانی فجر پس از سال ها همراهی با بخش ملی، پنج سالی است که از این بخش، جداشده است. دبیری این دوره جدید از جشنواره را علیرضا رضاداد(یک دوره) و رضا کریمی (4 دوره) برعهده داشته است و به نظر می رسد در دوران مدیریتی رضا میرکریمی جشنواره به ثبات و هویت نسبی رسیده است و با وجود نقصان های متعدد اصلاحات ساختاری و نظارتی در جهت بهبود اداره جشنواره صورت گرفته است. یکی از ویژگی های قابل تامل دوران مدیریتی میرکریمی حفظ و تداوم تیم مدیریتی و اجرایی یکسان است که کمک زیادی به جاافتادن افراد در سمت های خود و گذر از آزمون خطاهای متعدد و بلوغ نسبی است. رضا کیانیان، فاطمه معتمدآریا، نگارجواهریان، علیرضا شجاع نوری و مازیار میری از جمله هنرمندان شناخته شده ای هستند که بخش های مدیریتی و اجرایی جشنواره را در طول این چهار سال برعهده دارند و ارتباط خوبی نیز با مخاطبان جشنواره برقرار کرده اند.

امسال بیش از 250 مهمان از 58 کشور به ایران آمده اند. 28 مهمان از 21 کشور در بخش دارالفنون شرکت دارند البته این تعداد نسبت به دوره قبل کاهش یافته است، دارالفنون یکی از بخش های مورد توجه و پراهمیت جشنواره فیلم فجر بوده که سبب تربیت و پرورش فیلمسازان مختلف در سطح داخلی و خارجی شده است.

برای مثال فیلمی از یک کارگردان لیتوانیایی امسال در جشنواره نمایش داده می شود که سه سال گذشته عضو دارالفنون بود و در جشنواره تالین اعلام کرد در سینمای ایران آموزش دیده است. همچنین سینماگران بسیاری از ایران که سال های گذشته جایزه هایی را هم به خود اختصاص داده اند، پیش از این در دارالفنون جشنواره جهانی فجر آموزش دیده اند. در جشنواره امسال حدود 2 هزار فیلم ثبت نام کردند که این نشان از اعتبار و رونق جشنواره بین المللی فجر دارد. 41 فیلم بلند و هفت فیلم کوتاه برای نخستین بار در بخش آسیا نمایش داده می شوند.

**بخش های مختلف جشنواره جهانی فجر
جشنواره جهانی فجر امسال در ساختاری اصلاح شده و تقویت یافته به ترمیم و افزایش بخش های مختلف خود پرداخته است و تنها یک بخش به دلیل محدودیت های مالی که به همت «سیف الله صمدیان» برگزار می شد، حذف شده است و عکس های سال گذشته بر دیوارهای چارسو نصب شده است.

سایر بخش های این جشنواره عبارتند از: نمایش فیلم های مرمت شده، سینمای سعادت (مسابقه بین‌الملل)، جلوه‌ گاه شرق (پانورامای سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی)، دارالفنون (اردوی استعدادیابی با حضور فیلم‌سازان جوان ایران، منطقه و جهان)، سمینارها و کارگاه‌های آموزشی، مرور سینمای چین و آلمان، جلوه گاه شرق، شاخه های زیتون، نمایش‌های ویژه (مرور برآثار و بزرگداشت‌ها)، مستند ذره بین، کمدی های معاصر و بخش بین الادیان.

- نمایش فیلم های کلاسیک و مرمت شده:چند سالی است که همکاری جشنواره جهانی فجر با فیلمخانه ملی ایران بخش فیلم های مرمت شده راه اندازی شده که با استقبال زیادی رو به رو شده است. همچنین در این دوره به مناسبت 40 سالگی انقلاب اسلامی به فیلم های دهه 60 توجهی ویژه شده است، «دونده» که تصویری از آن بر پوستر نیز نقش بسته، «جاده های سرد»، «طلسم»، «پرده آخر» و «دیده بان» فیلم های هستند که در این بخش نمایش داده می شود.

- سینمای سعادت: بخش سینمای سعادت یا همان مسابقه بین الملل با 15 فیلم که از ایران فیلم های «مصائب شیرین»، «زغال» و «جهان با من برقص» به عنوان نماینده حضور دارند، برگزار می شود. در همین بخش فیلم های کوتاه ایرانی «سرسام»، «یکدیگر» و «توقف» نیز با فیلم های سایر کشورها رقابت می کنند.

- جلوه‌گاه شرق: بخش مهم دیگر جشنواره «جلوه گاه شرق» است که به فیلم های کشورهای آسیایی و اسلامی می پردازد. هدف این بخش کشف استعدادهای جدید در منطقه عنوان شده است فیلم های «جای خالی دوست»، «بی حسی موضعی» و«23 نفر» از ایران با سایر فیلم ها رقابت می کنند.همچنین فیلم های «سیم ششم»، «ملاقات خصوصی» و «قربانی» هم در بخش فیلم های کوتاه آسیایی شرکت دارند.

- مرور سینمای چین و آلمان: برای آشنایی با نسل جدید فیلمسازان آلمانی این بخش در نظر گرفته شده که فیلم های مفرحی با ارزش های سینمایی بالا و قصه های مخاطب پسند حضور دارند که به نظرمی رسد این بخش پنجره جدیدی به سینمای آلمان باز می کند.

- بخش مرور سینمای چین (که با بازار بزرگ مخاطب سینمایی باید یکی از مقصدهای سینمای ما در آینده ای نزدیک باشد) در این دوره از جشنواره گنجانده شده است. این کشور پرقدرت سینمایی به دلیل برخورداری از بزرگترین بازارها و استودیوها از رگه هایی از سینمای ایران و اشتراکات فرهنگی با ما نیز برخوردار است.

- شاخه های زیتون: بخش «زیتون های شکسته» که سال های گذشته در جشنواره وجود داشت، به بحران های منطقه از جمله سوریه و یمن می پردازد که امسال اسمش به «شاخه های زیتون» تغییر یافته است. مخاطبینی که علاقه بیشتری نسبت به زندگی مسلمانان دنیا و مسایل خاورمیانه داشته باشند می توانند در این بخش شاهد فیلم هایی جالب از کشورهای چین، یمن و سوریه باشند.

- نمایش‌های ویژه: در بخش «نمایش های ویژه» نیز بهترین فیلم های معرفی شده از 10 کشور به آکادمی اسکار نمایش داده می شود. این بخش برای مطالعه تطبیقی و ارزیابی سلیقه کشورها در معرفی بهترین فیلم شان به اسکار، مجموعه ای دیدنی خواهد بود چراکه علاقه مندان به سینما به خوبی می دانند که دستیابی به فیلم های معرفی شده به اسکار توسط کشورهای مختلف چقدر سخت است و ازهمه مهم تر این فیلم ها به زبان های محلی و بدون زیرنویس هستند در حالی که این مشکلات همگی در جشنواره جهانی حل شده و همه فیلم های این بخش با بالاترین کیفیت و زیرنویس فارسی ارائه شده است.

- کمدی های معاصر: این بخش که از قسمت های اضافه شده امسال جشنواره است از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا ما در سینمای امروز به جنسی از کمدی عادت کرده ایم که صرفا طنز سیاسی دارد. به دلیل خلایی که در بخش کمدی استاندارد احساس می شود لزوم تماشا و اضافه شدن این بخش اهمیت زیادی می یابد. علاوه بر آن در کنار فیلم های هنری سینمای جهان که در جشنواره ارائه می شود فیلم های نیمه تجاری در گونه کمدی نیز به بخش های مختلف تنوع جالبی داده است.

- بخش بین الادیان: یکی از بخش های قدیمی جشنواره جهانی فجر است که قدمتی 15 ساله دارد و جایزه این بخش با عنوان «محمد امین» برای چهارمین سال پیاپی اهدا می شود. یک جایزه که امسال به جشنواره به صورت آزمایشی اضافه شده است، جایزه منتقدین جهانی یا فیپرشی است. 

**بازار فیلم
بازار بین‌المللی فیلم ایران (IFM) یکی دیگر از بخش های حایز اهمیت و قابل توجه جشنواره جهانی فجر است که باعث تبادلات تجاری نسبتا خوبی میان ایران و کشورهای مختلف دنیا شده است. با توجه به موفقیت‌های بین‌المللی سینمای ایران، نخستین بازار بین‌المللی فیلم ایران (IFM) در سال 1998 همزمان با جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از ماه فوریه آغاز به کار کرد. در شرایطی که مجله تایمز در شماره ویژه هزاره به سینمای ایران عنوان «خانه قابل اتکاء‌ترین صنعت فیلم هنری جهان» را داده بود، بازار فیلم ایران در گام‌های اول با حضور غرفه‌داران ایرانی و برنامه‌ریزان رویدادهای فرهنگی و خریداران بین‌المللی کار خود را آغاز کرد و به شکل جدی به نمایش محصولات جدید سینمای ایران برای شرکت‌کنندگان در بازار مبادرت ورزید.

در سال 2004، در هفتمین دوره بازار، با هدف برگزاری رویدادی مهم در مبادلات فرهنگی در منطقه، برای نخستین بار از شرکت‌های بین‌المللی جهت توزیع محصولاتشان در بازار دعوت به عمل آمد. به این ترتیب، به تدریج بازار بین‌المللی فیلم ایران به محلی تاثیرگذار برای عرضه فیلم‌ها، معرفی ظرفیت‌های تولید در ایران و همچنین برنامه‌های تلویزیونی که در منطقه تولید شده، بدل شد.از سال 2015 جشنواره بین‌المللی و بازار فیلم فجر، جدا از بخش ملی، به شکلی مستقل برگزار شده است.

«فاطمه جواهرساز» مدیر بازار فیلم سی ‌و‌ هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در باره همزمانی جشنواره جهانی فجر با فستیوال های جهانی وعدم توانایی مهمانان برای آمدن به ایران گفت: خیلی از خریداران به دلیل حضور در این 2 رویداد(بازار میپ تی وی و جشنواره سینمایی در شهر کن فرانسه که قبل و بعد جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار می شوند) قادر به شرکت در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر نیستند و از این بابت عذرخواهی کرده اند. البته هنوز هم ارسال دعوتنامه به دیگر خریداران خارجی ادامه دارد و پیش بینی می شود به این تعداد اعلام شده افزوده شود.

**جشنواره جهانی فجر و بحرانی به نام سیل
برگزار کنندگان جشنواره جهانی فجر در بخش های مختلف به همراهی با سیل زدگان شتافتند و ضمن همدردی اولیه و تفاهمنامه های روز نخست جشنواره در اقدامی ستایش برانگیز تمامی عواید فروش بلیط ها را به سیل زدگان کشور تقدیم خواهند کرد. رضا میرکریمی دبیرجشنواره دراین باره گفت: «همه ما با مردم آسیب دیده از سیل همدردیم و دلمان پیش آن هاست و به همین منظور جشنواره در تفاهم با هلال احمر به عنوان سفیر مهربانی این جمعیت انتخاب شده است تا هم در سال های آینده برای پیشگیری و آموزش، فیلم هایی در این زمینه داشته باشد و هم در جامعه جهانی، جمعیت هلال احمر را معرفی کند. ضمن این که همه عواید حاصل از بلیت فروشی و فروش محصولات فرهنگی در جشنواره امسال به سیل زدگان اختصاص می یابد.وی همچنین خاطرنشان کرد: گرچه سیل اخیر خسارت هایی را به هموطنان ما وارد کرد ولی نمی توانیم این بارندگی ها را لزوما یک بلا بدانیم زیرا دست کم کشورمان سیراب شده است.»

**پل شریدر مهمان ویژه جشنواره جهانی فجر
حضور مهمانان خارجی از کشورهای مختلف و متعدد از جمله امتیازات و اعتبارات هرجشنواره ملی و بین المللی است که برگزارکنندگان جشنواره جهانی فجر نیز سعی داشتند این اعتبار را با وجود همه محدودیت ها به جشنواره و مخاطبانش تزریق نمایند. البته نباید فراموش کرد که زمان بندی جشنواره جهانی فجر هر ساله با چهار جشنواره مهم جهانی دیگر از جمله فستیوال کن متقارن شده است و همین کار را برای دعوت مهمانان خیلی مشکل کرده است.

از مهمترین مهمانان این دوره از جشنواره می توان به پل جوزف شریدر کارگردان، فیلمنامه‌نویس و منتقد آمریکایی، دیمیتری آلیپ مدیر فروش بخش بین‌الملل جشنواره کوران سه بُعدی، جولی برتوچلی مستندساز و برنده جایزه ویژه هفته فیلم منتقدان در جشنواره کن، لوکا بیگاتزی فیلمبردار مطرح ایتالیایی، رزا بوش تهیه‌کننده مستند مشهور «باشگاه اجتماعی بوئناویستا»، زیلکه بوئر طراح صحنه فیلم‌های مطرح سینمای آلمان، تیاگو دو لوکا دانشیار مطالعات فیلم و تلویزیون در دانشگاه وارویک، ماریکه دِوالک دانشیار مطالعات رسانه و مدیر «برنامه هنرها و جامعه» در دانشگاه اوترخت هلند، جان هیل استاد دپارتمان هنرهای رسانه در رویال هالووی دانشگاه لندن، رضا اویلوم استاد دانشگاه از کشور ترکیه، آندرئا پالائورو کارگردان فیلم تحسین‌شده «هانا»،آدینا پینتیلی کارگردان رومانیایی، کیم سویونگ عضو هیات موسس و بنیانگذار چندین جشنواره سینمایی در کره جنوبی، هانس یورگ وایسبریخ یکی از تدوینگران شاخص بین‌المللی، لیو ژوان تهیه‌کننده، کارگردان و مدیرعامل شرکت دونگچان فیلمز اشاره کرد که به نظر می رسد پل شریدر فیلمنامه نویس آثار بزرگی از سینمای جهان از جمله «گاو خشمگین» و «راننده تاکسی» ساخته مارتین اسکورسیزی از شناخته شده ترین مهمانان خارجی این دوره باشد.

**سخن پایانی
با توجه به اهتمام کشورهای قدرتمند جهان همچون امریکا بر منزوی نشان دادن جمهوری اسلامی ایران، برگزاری و فراخوان جشنواره هایی همچون جشنواره جهانی فیلم فجر سبب تعامل بیشتر کشور با جهان از ابعاد مختلف فرهنگی و هنری شده است که اقدامی استراتژیک و حایز اهمیت در جهت تعامل و ارتباط ایران با دنیا است. در این میان هنر و به ویژه سینما به عنوانی مدیومی جهانی و پرمخاطب می تواند ابزاری ارزنده و تعیین کننده در جهت انتقال مفاهیمی همچون صلح و عدالت باشد و ایران به عنوان یکی از کشورهای صاحب سینما در خاورمیانه که همواره جایگاه هنر سینما در آن حفظ شده است، می تواند بهترین پیام رسان برای انتقال پیام و سخن مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران به جهانیان باشد.