آخرین مطالب
- ■حجاب ضامن بقای بسیاری از ارزشهای دینی و تمدنی است
- ■مقدمات آغاز راهیان نور در بازیدراز فراهم است
- ■رقابت بیش از یک هزار و ۹۰۰ نفر داوطلب کنکور سراسری در شهرستان
- ■بازدید مسئولین سرپلذهاب از حوزههای امتحانی برگزاری کنکور سراسری در شهرستان
- ■سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد ۳۲ و ۲۷ سال؛ میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری در سال گذشته
- ■مهمترین اخبار اجتماعی جهان در هفته گذشته
- ■اخاذی مرد شیاد با جلب اعتماد زنان پس از مرگ مادرشان
- ■تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استانها/ پنجشنبه کوهنوردی خطرناک است
- ■همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
- ■برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند/ داوطلبان کانالهای تقلب را ترک کنند
پربازدیدترین ها
- ■پس از عملیات «وعده صادق»، ایران جدیدی متولد شد/ پروژه جنگ هراسی در ایران فروپاشید
- ■آغاز برداشت نوبرانه گوجهسبز وبرگزاری مراسم روز مزرعه در شهرستان
- ■بازدید سردار قنبری جانشین سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه از یادمان شهدای بازی دراز
- ■برداشت گوجهسبز از باغات سرپلذهاب آغاز شد
- ■سرپلذهابیها از نقشآفرینی پاسداران در اعتلای نظام گفتند
- ■ارتفاعات بازیدراز به دلیل اشراف کامل برمناطق وسیعی از محور غرب از موقعیت مهمی برخوردار بود / نقش امدادهای غیبی در موفقیت عملیات بازیدراز
- ■حزبالله لبنان پهپاد «هرمس ۴۵۰» اشغالگران را منهدم کرد
- ■«وعده صادق» توان بازدارندگی ایران را قوت بخشید
- ■آغاز برداشت نوبرانه گوجهسبز و برگزاری مراسم روز مزرعه در سرپلذهاب
- ■بازدید مسئولین از کارگاه تولیدی عسلطبیعی در شهرستان
- ■رقابت بیش از یک هزار و ۹۰۰ نفر داوطلب کنکور سراسری در شهرستان
- ■آمادگی کامل هلالاحمر برای پوشش مراسمات گرامیداشت سالروز عملیات بازیدراز
- ■بازدید مسئولین سرپلذهاب از حوزههای امتحانی برگزاری کنکور سراسری در شهرستان
- ■اعضای ناتو پرسنل نظامی در کییف دارند
- ■ایثار و رشادت و مقاومت رزمندگان دوران دفاع مقدس به یک فرهنگ تبدیل شده است / عملیات غرورآفرین بازی دراز فضای جنگ کاملا تغییر داد
- ■استفاده ایرباس از تیتانیوم ممنوعه
- ■آسمان بارانی در نقاط مختلف کشور/ افزایش دما از پنجشنبه
- ■مزایده رسمی استقلال و پرسپولیس آغاز شد
- ■قول سازمان حج درباره عمره
- ■اولین سفر یک رئیسجمهوری ترکیه به کردستان عراق؛ آب و پ.ک.ک محور مذاکرات
جنبش عدالتخواه دانشجویی با انتشار بیانیه ای تشریح کرد معایب طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس
جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامهای به مردم ایران، معایب طرح اخیر اصلاح قانون انتخابات در مجلس را تشریح کرد.
جنبش عدالتخواه دانشجویی در اعتراض به بندهایی از طرح اصلاح قانون انتخابات نامهای را خطاب به مردم تهران صادر و در مراسم نماز جمعه روز گذشته توزیع کرد.
متن کامل این نامه به این شرح است:
مردم انقلابی و صبور ایران؛
این نامه درباره یکی از طرحهای مطرح شده در مجلس شورای اسلامی درباره انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است که به دلیل ارتباط آن با حق مردم در انتخاب کردن و انتخاب شدن، لازم دانستیم مطالبی را هر چند مختصر به عرض برسانیم.
ماجرا چیست؟
در چند هفته اخیر، طرحی برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. این طرح و مخصوصاً ماده 35 آن به دلیل پرداختن به مباحث مهم مربوط به انتخابات سال آینده و محدود کردن حق مردم در انتخاب کردن و انتخاب شدن، این چند روزه مباحث مختلفی را برانگیخته است.
متن کامل این ماده بدین صورت است:
تبصره 1: برای رسیدگی به صلاحیت نامزدها در احراز شرایط رجل مذهبی بودن ارائه تائید حداقل 25 نفر از اعضاء ادوار مجلس خبرگان رهبری و یا تائید شورای مدیریت حوزه علمیه کل کشور.
تبصره 2: برای شرط رجل سیاسی بودن موضوع همان بند، گواهی داشتن سمت مقامات موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی حداقل به مدت 4 سال، یا ارائه تائید حداقل یکصد نفر از نمایندگان فعلی مجلس یا کسانی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سابقه نمایندگی مجلس، مقام وزارت، معاونت رئیس جمهور، معاونت وزیر، سفارت و استانداری، سابقه دبیر کلی احزاب و تشکلهای قانونی سراسری داشتهاند، الزامی است.
تبصره 3: برای رسیدگی به صلاحیت نامزدها در احراز مدیر و مدبر بودن موضوع بند ارائه گواهی حداقل 8 سال سابقه نمایندگی مجلس، وزارت و معاونت رئیس جمهور یا همتراز آنها از مسئولیتهای اجرایی و فرماندهی نیروهای مسلح یا ترکیبی از آنها میباشد مشروط بر آنکه مدیر بودن هر کدام از آنها توسط حداقل یکصد نفر از کسانی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی سابقه مقامات موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری را داشته باشند در غیر این صورت مدیر و مدبر بودن کاندیدا باید توسط حداقل 200 نفر از کسانی که سابق وزارت یا معاون آنها یا استاندار و هم تراز تائید شود.
اولین واکنشها به این قانون از سوی دانشجویان انقلابی و عدالتخواه صورت گرفت.
در اولین اعتراض دانشجویی به این طرح مجمع دانشجویان حزب الله طی بیانیهای آورد که این طرح «جمعی محدود از قدرتمداران، رسما کشور را به یک شرکت سهامی خاص تبدیل کرده است». در قسمت دیگر با اشاره به مبانی مردمسالاری دینی نظام آمده است: «انقلاب اسلامی به عنوان انقلاب مستضعفین در برابر مستکبرین عالم، در تاریخ خود تنها بر قدرت لایزال الهی و حضور مجاهدانه ملت مومن و ولایتمدار، استوار بوده است. اما طرح مذکور دقیقا همین پایه مردمی نظام را نشانه رفته و در پی محقق ساختن آرمان دیرینه گروهها و احزاب منفعتطلب، یعنی تداول قدرت بین عدهای معدود و تایید شده از سوی سایر همحزبیها میباشد».
در ادامه اعتراضات دانشجویی جنبش عدالتخواه دانشجویی در بیانیهای ضمن تاکید بر لزوم اصلاح قانون انتخابات، طرح ارائه شده از سوی مجلس را «افساد قانون انتخابات» دانست تا اصلاح آن.
تشکلهای دانشجویی شاهرود، مشهد، رفسنجان و اصفهان نیز با ارسال نامههایی به نمایندگان خود، به این طرح واکنش نشان دادند.
سه شنبه گذشته نیز تجمعی اعتراضی از سوی جنبش عدالتخواه مقابل مجلس برگزار شد که در این تجمع تعدادی از نمایندگان مجلس حضور پیدا کردند.
انتقادات وارد بر این قانون چیست؟
1- قرار دادن شروطی همچون تأیید 100 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، 25 نفر از اعضای مجلس خبرگان و نیز سابقه 8 سال نمایندگی یا وزارت یا معاونت رئیسجمهور باعث میشود عملا حکومت در اختیار عده خاصی از افراد قرار گیرد و این مخالف جمهوریت نظام و مردمسالاری دینی است. همچنین تایید 200 نفر از مدیران حکومتی برای احراز مدیر و مدبر بودن نامزدها، زد و بندهای خاص سیاسی و همچنین شیوع رانتخواری دولتی را در سطحی غیر قابل کنترل باعث میگردد.
2- شروط تأییدیه از سمت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای مجلس خبرگان زمینهساز بدهبستانهای نامشروع کاندیداهای ریاستجمهوری و در نهایت انتخاب افرادی شود که قدرت لابیگری بیشتری داشته باشند و بالقوه این طرح زمینهساز شکلگیری حلقههای قدرت و ثروت خواهد بود.
از طرف دیگر این امر سبب بالا رفتن هزینه و همچنین مسابقه کسب قدرت در انتخابات مجلس شورای اسلامی را فراهم میکند؛ چرا که هر شخص با یک بار نماینده شدن، برای تمامی عمر میتواند محل رجوع باندهای قدرت و احزاب خاص شود و از این رهگذر موقعیتهای گوناگونی به چنگ بیاورند.
3- مجلس شورای اسلامی هر چند شأن نظارتی دارد، ولی برای تأیید صلاحیت کاندیداهای ریاستجمهوری هیچگونه صلاحیتی ندارد؛ چرا که طبق قانون اساسی این وظیفه با شورای محترم نگهبان است که با نگاهی کامل مستقل به تایید یا رد صلاحیت نامزدها میپردازد. در ضمن امضا گرفتن یا نگرفتن از اشخاص سبب کسب یا رد صفاتی در نامزدها نمیشود. از سوی دیگر این امر با اصل تفکیک قوا نیز در تضاد است.
با این حرکت قوه مجریه زیر سایه قوه مقننه میرود و این به نوعی تبدیل ساختار نظام به «دیکتاتوری پارلمانی» است که در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی نمیباشد. اگر عدهای از آقایان به دنبال نظام پارلمانی هستند، قطعا روش مناسبی را برای خود انتخاب نکردهاند و نمیتوان قبل از آنی که بر سر یک روش بررسیهای جدی داشت، آن را اجرایی کرد.
4- علاوه بر این، اختیارات اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز که وظیفهشان تعیین رهبری و نظارت بر وی میباشد، با حیطه انتخابات ریاست جمهوری ارتباط ندارد.
5- پرداختن به این طرح در حالی که کمتر از هفت ماه به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، آن هم با قید دوفوریت، این شائبه را ایجاد میکند که مجلس درصدد تاثیرگذاری باندی و حزبی و گروهی بر انتخابات ریاست جمهوری خرداد 92 است. اگر نمایندگان محترم از این طرح اهداف سیاسی ندارند، اصلاح بندهای مسئلهساز را به زمانی دیگر و فرصتی وسیع تر و مناسب تر و به دور از شائبههای سیاسی موکول نمایند.
6- دخالت دادن نهادهایی مانند دادستانی و مجلس در امر اجرای انتخابات، به نحوی که نقش وزارت کشور به عنوان مجری اجرای انتخابات زیر سوال برود باعث مشتبه شدن انتخاباتهای سابق کشور میگردد و از طرفی مغایر با قانون اساسی میباشد.
7- نمایندگان مجلس شورای اسلامی اگر به فکر اصلاح قانون انتخابات هستند، چرا برای هزینههای تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری فکری نکردهاند که عدم مشخص بودن منابع آن همواره زمینهساز فساد شده است و نیز شایستهسالاری را به مسلخ تبلیغاتهای افسار گسیخته برده است.
حرف پایانی:
در پایان امیدواریم با آگاهی مردم شریف ایران و وقوف ایشان به حقوق اسلامی و قانونی خود، شاهد واکنش فضای مردمی به این قانون و در نتیجه عدم تصویب آن توسط مجلس شورای اسلامی باشیم.