پربازدیدترین ها

سرویس: تازه های خبر کد خبر: 220647 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸

مستند سازی اقدامات شورای تحول/ ضرورت تبیین مفهوم دقیق علوم انسانی

رییس شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۱۶۶ این شورا بر ضرورت تبیین مفهوم دقیق علوم انسانی تاکید کرد.

به گزارش بازی دراز، 

دکتر حداد عادل در ابتدای این جلسه گفت: مستندسازی اقدامات انجام شده در مسیر تحول و ارتقا علوم انسانی به منظور ترسیم راه طی شده لازم است.

وی افزود: نخستین نمونه از این کار که به مقطع کارشناسی ارشد رشته "مددکاری اجتماعی" مربوط است، با همت دبیرخانه منتشر شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تغییرات ساختاری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: این تحولات مثبت در ساختار دبیرخانه شورای تخصصی تحول و ارتقا نیز تأثیر گذاشت.

دستور جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی، بررسی سرفصل آموزشی و برنامه درسی رشته "فلسفه علوم انسانی" در مقطع دکتری بود، که بعد از ارائه گزارش تدوین شده در کارگروه فلسفه موضوع مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت.

در این گزارش با اشاره به سوابق این رشته در سایر کشورها و همچنین دانشگاه‌های کشور، نو و جدید بودن این رشته تحصیلی مواردی مانند تشابه آن با رشته‌های دیگر مانند فلسفه علوم اجتماعی نیز مورد اشاره قرار گرفت.

پس از ارائه این گزارش، حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاظمینی، دبیر شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بررسی این سرفصل درسی و برنامه آموزشی در آن شورا مواردی مانند مواجهه تطبیقی و انتقادی با فلسفه علوم انسانی در غرب، لزوم تدوین متون آموزشی لازم و نگاه به سوابق فلسفی و حکمی موجود در تمدن اسلامی را مورد تاکید قرار داد.

پس از سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین کاظمینی اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که از مهمترین آنها می‌توان به "شکل‌گیری مباحث فلسفه علوم انسانی متناسب با هر شاخه علوم انسانی، ارتباط این رشته با جامعه‌شناسی علم و معرفت، تفاوت‌های موجود در سنت‌های فلسفی غربی قاره‌ای – تحلیلی در مواجهه با علوم انسانی و مشارکت مراکز علمی و پژوهشی کشور در این زمینه اشاره کرد.

پس از سخنان اعضا، دکتر حداد عادل نیز طی سخنانی گفت: ابهام در مفهوم علوم انسانی و در سنت فکری غرب از دلایل روشن نبودن این مفهوم است.

وی افزود: باید تبیین شود منظور از علوم انسانی چیست؟ آیا از علوم هر چه فنی، مهندسی، تجربی و پزشکی نباشد پس علوم انسانی است؟ یا علوم انسانی مفهومی گسترده‌تر دارد؟

پس از سخنان دکتر حداد عادل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مصباح نیز طی سخنانی گفت: از منظر تدوین‌کنندگان این برنامه درسی "علوم انسانی" دارای یک مفهوم روشن است.

وی افزود: برخی ایرادات مطرح شده ریشه در عدم توجه دقیق به اختلافات موجود در این مفهوم در سنت فکری غرب دارد.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی «ره» ادامه داد: در کنار فلسفه علوم انسانی به معنای اعم می‌توان فلسفه هر کدام از شاخه‌های علوم انسانی مانند جامعه‌شناسی، روانشناسی و… را نیز تدوین کنیم.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مصباح، ادامه موضوع به جلسه آینده موکول شد.