13. مرداد 1398 - 10:00   |   کد مطلب: 217257
بازی دراز 1404 : گاهی فقط نامی از یک مکان که شغل نیز پیوست آن مکان است برده می شود ولی نشانه ای که همخوانی با مکان و شغل داشته باشد یافت نمی شود مانند قهوه خانه ها و همچنین دکه های مطبوعاتی.

به گزارش بازی دراز، دکه ها یا کیوسک های مطبوعاتی که در آنها از شیر مرغ تا جان آدمیزاد از سیگار گرفته تا نخ و سوزن، پماد سوختگی، آب معدنی، کیک، شکلات، فندک، کارت شارژ، آب میوه، تنقلات، آب جوش، قهوه داغ، نسکافه، و... به فروش می رسد اما روزنامه ها و محصولات فرهنگی کمترین سهم دارند یا سهمی در این دکه ها ندارند. 

وجود روزنامه ها و مجلات دهه هشتاد بر پیشخوان بعضی کیوسک های مطبوعاتی  نشان از آن دارد که سالیان سال است که این دکه ها رسانه های مکتوب را فراموش کرده اند و از اسمی که با آن شناخته می شوند فاصله زیادی گرفته اند. 

** برتری سیگار بر فرهنگ 

کیوسک های روزنامه فروشی پای ثابت اغلب خیابان های شهر هستند که برخلاف اسمشان نه تنها محلی برای فروش محصولات فرهنگی و روزنامه نیستند، بلکه عملا به سوپرمارکت تبدیل شده اند که شاید گاهی بعضی روزنامه های پرفروش نیز در بساط آنها پیدا شود. 

با وجود اینکه دخانیات خود یک کالای ضد فرهنگی است اما سهم فروش سیگار در دکه های مطبوعاتی بسیار بیشتر از محصولات فرهنگی و روزنامه است. 

در بازدید میدانی  از بعضی دکه های مطبوعاتی سطح شهر  به وضوح مشاهده شد که بسیاری از روزنامه های محلی و کشوری در این محل ها بعد از تحویل مامور توزیع، حتی باز نمی شوند و یک نسخه آن روی پیشخوان قرار داده نمی شود تا در معرض دید شهروندان قرار گیرد. 

صاحبان برخی کیوسک های مطبوعاتی  حتی نام برخی روزنامه های محلی به گوششان نخورده در صورتی که مامور توزیع روزنامه، صبح هر روز حداقل دو نسخه از این روزنامه ها را به آنها تحویل می دهد و متاسفانه روز بعد بدون در معرض فروش قرار گرفتن این روزنامه ها آنها را برگشت می دهند. 

** همه چیز جز روزنامه 

 کیوسک های سطح شهر به این دلیل که فروش مطبوعات سود اقتصادی چندانی ندارد تمایل به فروش مطبوعات ندارند و همه چیز جز روزنامه به فروش می رسانند. 
 شهرداری برای حمایت از رسانه ها از دکه های مطبوعاتی اجاره بسیار پایینی دریافت می کند تا مطبوعات فروخته شوند . 

 بسیاری از صاحبان اصلی،کیوسک های مطبوعاتی را به اشخاص دیگری با مبالغی  در ماه اجاره می دهند و قطعا کسانی که این دکه ها را اجاره می کنند نمی توانند با فروش مطبوعات و روزنامه حتی کرایه محل را تامین کنند و به ناچار به سمت فروش سیگار،تنقلات و ... روی می آورند. 

 بعضا بسیاری از این دکه ها صرفا برای حفظ ظاهر کیوسک مطبوعات، تعدادی از مجله ها و نشریات تاریخ گذشته را  داخل پلاستیک قرار می دهند و آویزان می کنند که بگویند مطبوعات نیز بفروش می رسانند.  

 از شهرداری توقع داریم تکلیف این دکه ها را روشن کند و اگر مطبوعاتی هستند واقعا روزنامه و رسانه های مکتوب را بفروش برسانند و یا دکه های دیگری مخصوص توزیع روزنامه راه اندازی شود. 

 مشکلی نیست که این دکه ها تنقلات نیز بفروش برسانند اما باید فروش روزنامه و نشریات اولویت اصلی و واقعی این محل ها باشد در صورتی که اکنون بطور کامل نشریات و مطبوعات در این کیوسک ها کنار گذاشته شده اند. 

 بعد از طی مسیری سخت روزنامه به دکه های مطبوعاتی رسانده می شود تا عرضه شود اما در موارد فراوان مشاهده شده که حتی یک نسخه از روزنامه در معرض دید مردم قرار نمی گیرد و روز بعد به همان صورت برگشت می خورد. 

 از شهرداری  و سازمان میادین درخواست میکنیم که با تدوین دستورالعملی ویژه بر این روند نظارت بیشتری اعمال شود. 

لینک کوتاه:

دیدگاه شما

آخرین اخبار

پربیننده ها