آخرین مطالب

پربازدیدترین ها

کد خبر: 221470 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷

گزارش؛

جای خالی لوازم تحریر ایرانی در سبد خرید اول مهر دانش آموزان سرپلذهابی / کمبود کالاهی داخلی در سال رونق تولیدات ملی

بازی دراز1404: در سالی که باعنوان سال رونق تولید ملی نامگذاری شده لوازم التحریر ایرانی به ندرت در بازار اول مهر سرپلذهاب پیدا می شود

جای خالی لوازم تحریر ایرانی در سبد خرید اول مهر دانش آموزان سرپلذهابی / کمبود کالاهی داخلی در سال رونق تولیدات ملی

به گزارش بازی دراز، بازار اول مهر دانش آموزان سرپلذهابی برای خرید لوازم التحریر و کیف و کفش و سایر کالا این روزها داغ داغ است.

دانش آموزان و والدین آنها برای تجهیز خود جهت شروع سال تحصیلی جدید به تکاپوی در بازار مشغول شده اند .
در بازار لوازم التحریر شهرستان این روزها جای خالی برند های ایرانی به خوبی قابل مشاهده است.
عظیمی والدین یکی از دانش آموزان است که در حاشیه خرید خود در بازار با خبرنگار ما همسخن می شود.
وی از کمبود برندهای ایرانی دربازار گلایه کردوگفت : لوازم التحریر ایرانی نیز کیفیت خوبی دارند وما درسالهای گذشته از تولیدات داخلی نیز برای فرزندان خود خرید میکردیم.

عظیمی ادامه داد: امسال برندهای ایرانی خیلی کم در سطح بازار پیدا میشه و گا مجبوریم از کالاهای وارداتی استفاده کنیم.
دستگاههای مسئول در این زمینه می توانند با برپایی نمایشگاههای مختلف عرضه لوازم التحریر تولیدات داخلی در کمک به تولیدکنندگان برای معرفی تولیداتشان کمک کنند .
مهدیه دانش آموز مقطع ابتدایی است که در کنار والدین خود در بازار مشغول خرید لوازم تحریر برای سال تحصیلی جدید بود و چند دقیقه ای با خبرنگار ما همسخن شد.
وی اظهارداشت : محصولات داخلی در مقابل محصولات وارداتی رنگ و لعاب ضعیف تری برای ترغیب دانش آموزان به خرید آنها دارد و کمتر به این قسمت از تولید کالا توجه می شود.

مهدیه خانم افزود : تنوع محصولات تولید داخل در بازار لوازم تحریر شهرستان بسیار کم است و دانش آموزان از انتخابهای کمتری در برابر محصولات خارجی برخوردار هستند.
تنوع محصولات می تواند در ترغیب دانش آموزان به خرید کالاهای داخلی بسیار تاثیر گذار باشد لذا تولیدکنندگان بایستی در عرضه محصولات خود به این نکته توجه بسیاری داشته و از تصاویر مختلف و شکلهای گوناگون در تولیدات خود استفاده کنند.
فروشندگان نیز می توانند بجای سفارش محصولات خارجی بیشتر از تولیدات داخلی سفارش داده و محصولات متنوع داخلی را به مردم عرضه و معرفی کنند.
صنف لوازم تحریر فروشان نیز بابرنامه ریزی مناسب بین فروشنگان برای عرضه محصولات داخلی در بازار هماهنگی های لازم را ایجاد کنند.
خبرنگار ما درادامه به سراغ معاون پرورشی وتربیت بدنی آموزش وپرورش سرپل ذهاب رفته تا از وضعیت بازار و برنامه ریزیهای انجام گرفته در این خصوص مطلع شود.
حسین کمری در گفتگو باخبرنگار ما اظهارداشت :کشور عزیزمان ایران،یکی از متمدن ترین کشورهای دنیاست که از لحاظ ذخایر فرهنگی ،قومی وزبانی کم نظیر است وبه واسطه ی همین فرهنگ دیرین در دراز نای تاریخ در مقابل تهاجم بیگانگان در مقاوم بوده است‌.لکن با وجود اینکه پیشینه ی باعظمت این ملت بزرگ در قلم شاعران،خطاطان ،موسیقی سرایان،نقاشان ودیگر هنرمندانش به تجلی درامده است در طی سالیان اخیر همچنان با رشد لجام گسیخته ی رسانه های مجازی فرصت بروز رسانی برای ما اندک بود وسرعت مجازی شدن خانواده ها در دنیای ارتباطات شدید؛ازاین رو قوام ودوام فرهنگ وزبان ایرانی که در ساحل مقدس اسلام سیقل یافته است با تقلید محض کاربران واستفاده ی نادرست از فرهنگ های وارداتی متاسفانه تا حدودی کم دوام شده است.که نمونه آن، ورود انواع بازی های رایانه ای خشونت امیز،لباس هاو اسباب بازی هاولوازم تحریر با تصویر شخصیتهای غربی است. 
از نظر علمی وادبی، طبیعی است که الگوهای انتخابی دوره ی کودکی به طور عمده از مولفه های عاطفی به جای گزاره های عقلانی بهره می برند؛ از این روی رمز و رازهای موجود در خیالپردازی کودکانه جایگزین گزاره های واقع گرایانه ی دوران بزرگسالی این افراد خواهد شد.


به طور حتم ذایقه ی فرهنگی امروز به تاثیر تکنولوژی وپوست اندازی اجتماعی ارتباطات متفاوت از دیروز است وغربی ها نیز از این مساله استفاده کرده ونوع اشاعه ی فرهنگی خود را که برای کشورهایی مثل ما تهاجم محسوب می شود را متفاوتتر با تهاجم فرهنگی سنتی خودبه کاربسته اند.
به این ترتیب هرساله که با نزدیک شدن به مهرماه ؛بازارلوازم التحریر،کیف،کفش،پوشاک و...رونق می گیرد بازار پراز انواع لوازم مصرفی کودکانه از لیوان آبخوری گرفته شده تا کلاه ورزشی منقش به تصاویری مثل:باربی،سیندرلا،باب اسفنجی؛مردعنکبوتی؛سوپرمن؛بن تن؛لاک پشتهای نینجا؛پرندگان خشمگین و...»می شوند که هیچ گونه سنخیتی با فرهنگ کهن ایرانی ندارند و خاطرات کودکی بچه های ایرانی را این خرده فرهنگها خواهند ساخت. همچنان که یکی از زیبا تزین نوستالوژهای های بچه های دهه ی۶۰تصویر مداد پرچمی وداستان های کلیله ودمنه  ومرزبان نامه وآثار وسروده های شاعران  شیرین سخن است شوربختانه!در آینده، بیشتر این کودکان بی هویت شده وتابع فرهنگ های غربی می شوند.
شاید بعضی افراد این موضوع را عادی دانسته ویا حسی برای حس کردن فاجعه نداشته باشند؛
 به دیگر سخن اینکه آستانه ی تحریک پذیری خانواده ها ودلسوزان زبان وفرهنگ فارسی  به علت مشکلات دیگرانقدر پایین امده که این موضوع را معمولی می پندارند.لکن انچه مسلم است این است که تصاویر ضدفرهنگی منقش برلوازم تحریر ولباس وکیف وکفش و...به علت عدم نظارت کافی متولیان امردر تولید وبازار بک حرکت خزنده ی فرهنگی با چراغ خاموش از سوی غرب تحت عنوان تهاجم فرهنگی مدرن است ومتاسفانه! خانواده ها نیز دانسته یا نادانسته در بدتربتی و اشاعه ی فرهنگ بیگانه در میان فرزندان خویش از هیچ کوششی دریغ نکرده و روز به روز بر میزان استفاده ی کودکان از وسایل دارای تصویر  شخصیت ها/ نمادقهرمانان خارجی افزروده شده است.
 براساس پژوهش های پژوهشگران، بخشی از پرخاشگری وخشونت ونمود رفتارهای غیرکلامی و پوششهای عجیب ونامتعارف غربی،تربیت نادرست جنسی پسران نسبت به همجنس خود وبی حجابی دختران؛ ناشی از تاثیرات استفاده از این نوع فرهنگ پذیری است.
درپایان یک جمله معروف است که «ما ابتدا لوازم تحریر غربی را می خریم وسپس فرهنگشان را می پذیریم.»از این دریچه خانواده هاباید باحس کردن این تهدیدهای فرهنگی هویت تاریخی وفرهنگی خود را مدیون قهرمانان ونام اوران ومشاهیر ایرانی_اسلامی دانسته وبرای پاسداشت تاریخ و هویت فرهنگ وزبان فارسی در خرید لوازم ،سایل و بویژه بازی های رایانه ای برای کودک دلبند خود دقت نمایند.زیرا روزی متوجه ابتذال فرهنگی خواهیم شد که به قول شاعر عزیزمعاصر قیصر امین پور:
«وناگهان چقدر زود دیر می شود».